Srůsty v břišní dutině dokážou člověka výrazně potrápit. VZNIKAJÍ nejčastěji:

• PO OPERACÍCH BŘICHA (včetně císařského řezu): Každá operace se hojí jizvou v břišní stěně, v operovaném orgánu, na závěsech orgánů. Jizvy se ale často rozbíhají do stran. Vysílají vlákna do stran, které přilnou k břišní stěně, orgánu, nervu nebo cévě v okolí. Tato vlákna se postupně zpevní a pak stáhnou. Tak vznikne srůst, který může být i mnoho centimetrů vzdálen od původní jizvy a uskřinovat či dráždit cokoli, co se v břiše nachází.
  • PO ZÁNĚTECH V OBLASTI BŘICHA: Záněty v břišní dutině vznikají nejčastěji prasknutím slepého střeva či jakéhokoli jiného orgánu v břiše nebo mohou vycestovat z ženských pohlavních orgánů (z pochvy přes dělohu a vejcovody) nebo se do břicha dostat z jiného zaníceného místa na těle (často ze zubu) skrz krevní řečiště.
  • KVŮLI ENDOMETRIÓZE: Děložní sliznice vycestuje do břišní dutiny a tam periodicky krvácí. Krev nemá v břišní dutině co dělat a často zde způsobuje adheze, tj. jakási slepení orgánů a jiných částí břicha k sobě. To omezuje jejich pohyb a funkci a často velmi bolí.
  • PO ÚRAZECH BŘICHA: Pohmožděné orgány břicha mohou mít praskliny hojící se jizvami, mohou krvácet nebo mít pohmožděné oblasti. Všechny tyto poranění mohou vést ke srůstům.

CO srůsty břiše nejčastěji ZPŮSOBUJÍ?

• NEPLODNOST: To je asi nejznámější komplikace břišních srůstů a také nejčastější příčina operací srůstů v břiše. Srůsty znemožní správné fungování pohlavních orgánů a už se vajíčko či spermie nedostanou tam, kam mají.
  • USKŘINUTÍ NEBO DRÁŽDĚNÍ VNITŘNÍCH ORGÁNŮ: Srůst může tahat za orgán či ho utlačovat a v tu chvíli orgán není schopen správně pracovat. Nejčastěji se to projevuje PRŮJMY nebo ZÁCPAMI kvůli dráždění či uskřinování střev.
  • BOLESTI BŘICHA: Jakýkoli srůst může také uskřinovat či dráždit nervové pleteně procházející břišní dutinou a ty se ozvou bolestí.
  • BOLESTI ZAD: Nepohoda v orgánech v břiše se automaticky projeví na povrchu těla v pohybovém aparátu. Svaly zatuhnou, bolí, udělají se blokády páteře či jiných kloubů v okolí. Tato zatuhnutí fungují často jako jakési ortézy kolem drážděného orgánu.
  • BOLESTI I NA VELMI VZDÁLENÝCH MÍSTECH: Nejčastější jsou bolesti HLAVY, dolní KONČETINY nebo obou, ale i RAMEN či kdekoli jinde na těle. Tělo si představte jako velkou trojrozměrnou pavučinu. Pokud za to někde zataháte, tak se deformace „pavučiny“ projeví až na velmi vzdáleném místě.
  • BOLESTI PŘI DÝCHÁNÍ: Bránice při dýchání pravidelně masíruje břišní orgány, které díky tomu pracují lépe a efektivněji. Pokud je ale nějaký orgán drážděn srůstem, tak se mohou objevit bolesti při dýchání. Tělo se jim však snaží vyhnout a tak změní stereotyp dýchání. Často se pak přetěžují svaly krku a horního hrudníku a jsme zase u BOLESTÍ HLAVY či RAMEN.

Z výše uvedených důvodů se tedy SRŮSTY OPERUJÍ. Při operacích se rozrušují. tím ale vznikají volné konce, které opět mohou kdekoli přirůst a začít dráždit nanovo. Proto se při těchto operacích dává do dutiny břišní gel, který dalším srůstům brání. Nicméně nezabrání srůstům v břišní stěně, skrz kterou se operace provádí.

Jaká je tedy ŠETRNĚJŠÍ ALTERNATIVA operací srůstů?

Každý fyzioterapeut, který se umí postarat šetrně o jizvu, umí se postarat i o srůsty v břiše a navíc vás to může jednoduše naučit. Takže určitě buď navštivte skvělého fyzioterapeuta ve vašem okolí nebo se naučte srůsty ošetřovat sami. Učím to v kurzu Péče o jizvu, kde srůsty během ošetření jizev uvolňujeme také.

Teprve pokud selže tato neinvazivní terapie, pak bych tedy volila operační zákrok. Operace totiž nikdy nejsou bez rizik při operaci samotné, ale nezřídka vznikají různé pooperační komplikace, kterým je lépe se vyhnout.

Pokud vás informace zaujaly a chcete o srůstech či jizvách vědět více, můžete si počíst či poslechnout zde:

Přeju vám tělo bez operací a bolesti. Jestli vás příspěvek zaujal, pošlete jej dál. Lidí se srůsty v břiše je spousta a opravdu to není nic příjemného. Tak ať jim pomůžete najít cestu ven. Děkujeme.